woensdag 7 april 2010

Krantenbereik groeit, social media stagneert

In 2009 lazen 9,4 miljoen mensen wel eens de krant oftewel 68 procent van de Nederlanders. Dat blijkt uit de bereikcijfers van de NOM Printmonitor. Daarnaast besteed een Nederlander gemiddeld 2,5 uur per dag achter de PC, voornamelijk om op de hoogte te worden gehouden van het laatste nieuws. Nu.nl is de meest bezochte nieuwssite.

Ondanks alle ontwikkelingen op het gebied van social media hebben de betaalde dagbladen hun lezerspubliek licht zien toenemen (+ 0,5% naar dagelijks 8,3 miljoen). De groep gratis dagbladen trok minder lezers vanwege gewijzigde distributiestrategieƫn.

Ik heb mijzelf altijd voorgehouden dat kranten over 5 jaar niet meer winstgevend kunnen zijn en hoogstwaarschijnlijk alleen de gratis kranten overblijven. Echter uit de jaarcijfers van onder meer Parool, NRC, Telegraaf en het Algemeen Dagblad blijkt dat deze allen financieel nog steeds zeer gezond zijn. Dit tot eerdere nieuwsberichten over de verdwijning van steeds meer kranten door opkomst van het (mobiele) internet.

Vallen de kranten weer terug in het oude ritueel; lekker je ontbijt eten met de verse inkt van de krant aan je vingers? Wordt oud weer nieuw, net als teletekst? Of overruled social media uiteindelijk de hele tijdschriften en krantenhandel en worden we nieuwsverslindende internetters. Ik heb mijn mening bijgesteld, want geef toe; een vers croissantje, jus d’orange en een krant. Ideaal toch?

www.mediaonthebeach.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten